RodeKors_hero.jpg
Koncept Kampagne

Røde Kors
Danmarks største
humanitære redningsaktion

I april 1945 meldte tusindvis af almindelige danskere sig til, hvad der skulle blive Danmarkshistoriens største humanitære redningsaktion. Formålet med den nervepirrende aktion var at redde så mange danske fanger ud af de tyske koncentrationslejre som muligt.

Helt almindelige danske rutebilchauffører malede deres busser hvide og vinkede farvel til koner og børn for at køre ind i et krigshærget land. Mekanikere, sygeplejersker og læger steg ombord. Kogekoner og madpakkesmørere stod klar ved hjemkomsten. Og både Sundhedsstyrelsen, Serum Instituttet og embedsmænd i Social- og Udenrigsministeriet knoklede for at få gjort den umulige redningsaktion mulig.

Klip fra Nationalmuseet

I samarbejde med Røde Kors skabte vi hos ZUPA en kampagne, der markerede 75-årsdagen for den heltemodige aktion. Vores kampagne tog udgangspunkt i et website med spændende podcasts, historiske filmscener, fotos og tidslinjer, hvor hel-folierede busser med hængeskilte og digitale skærme samt kampagneelementer på sociale medier støttede op og sikrede at drive trafik til kampagneindholdet på sitet. Kampagnens visuelle designkoncept og grafiske grundelementer blev udviklet hos ZUPA, ligesom vi også stod for tilrettelæggelse af det historiske filmmateriale til bussernes digitale skærme.

0 (2).jpeg
Sådan tog linje 1A, i København, sig ud under kampagnen
Vores markering af 75-året for De Hvide Busser-redningsaktionen er jo ikke en kampagne, hvor vi fejrer og brander os selv. Det er en hyldest til alle de helt almindelige mennesker, der stillede op, da der blev bedt om hjælp. En hyldest til de mennesker, der hver dag, i dagens Danmark frivilligt hjælper sine medmennesker.
Klaus Nørskov, Kommunikation- og pressechef ved Røde Kors
RodeKors_image_poster.jpg
stribe.png

Vil du vide mere?

Kontakt /
Petter Pablo Sommerfelt-Venegas
Chief Commercial Officer, Partner
+45 4075 4101
pp@zupa.dk